Zaručená dieta při průjmovém onemocnění

Zaručená dieta při průjmovém onemocnění

0 1604
Zaručená dieta při průjmovém onemocnění
Zaručená dieta při průjmovém onemocnění

Potýkáte se s průjmovým onemocněním? Rozhodně se nemáte za co stydět. Vždyť, kdo to nikdy nezažil, že? Jak se ale zase vrátit do formy a jak dieta souvisí s takovým onemocněním?

Jaké jsou nejčastější příčiny průjmu?

Průjem je nepříjemné onemocnění, které se často vyskytuje nejen u dětí, ale i dospělých, obzvláště v létě. Vznikat může v důsledku infekce, nebo otravou z jídla. Někdy příčinou také může být stres, nevhodná strava, zánět střeva a podobně. V období letních dovolených průjem jistě zkomplikoval příjemné chvíle nejednomu z nás, a to především při vycestování do exotických zemí, kde se naše tělo setkalo s neznámými podněty nebo došlo ke konzumaci infikované vody. Tímto se do našeho těla dostávají cizí bakterie, se kterými naše střeva nemají zkušenosti. Průjem také může vzniknout jako vedlejší účinek některých léků, zejména antibiotik. Nejvíce jsou jím ohroženi děti a staří lidé, protože při průjmu dochází k velké ztrátě tekutin a nedostatečnému vstřebávání živin, takže hrozí dehydratace a riziko vzniku podvýživy.

Kdy navštívit lékaře?

Organismus se prostřednictvím průjmu zbavuje škodlivin, které narušili stěnu sliznic žaludku a střev. Proto má průjem vesměs očistnou funkci. Obvykle se nedoporučuje i hned začínat užívat léky k zástavě průjmu, ale s průjmem se vypořádat tím, že potíže, leč nepříjemné a těžké, přečkáme. Je ale třeba přijímat dostatek tekutin. Jinak může dojít k odvodnění a ztrátě cenných minerálů.

Lékaře je nutné vyhledat tehdy, pokud je průjem silný a trvá déle než dva dny. Malé děti a osoby nad 70 let by měly lékaře navštívit, již po jednom dnu trvajícím průjmu. Mezi další známky, při kterých je nejvýše vhodné zajít k lékaři, patří provázející horečka, velké bolesti a křeče břicha nebo stolice, v níž se objevila krev či hnis.

Co dělat při prvních příznacích průjmu?

  1. Klid na lůžku a minimální zátěž
  2. Dostatečný příjem tekutin
  3. Striktní dietní opatření

Při prvních příznacích průjmu se vyvarujte konzumaci mléka, mléčných výrobků, fazolí a zelí. Jsou to potraviny zdravé, ale v počátcích a prvních dnech tohoto onemocnění se jejich konzumace vůbec nedoporučuje. Ze svého jídelníčku při průjmu také vynechte potraviny obsahující složené sacharidy (ovesné vločky, celozrnné těstoviny, celozrnný chléb, kukuřičné lupínky). První den průjem mohou také zesilovat jablka, hrušky, švestky, brambory, i přesto, že jsou v dalších dnech ke konzumaci doporučeny. Ani sycené nápoje nejsou při prvních příznacích vhodné.

V čem spočívá dieta při průjmu

Správný dietní režim velice významně ovlivňuje celý průběh průjmového onemocnění. Pokud se jedná o průjem způsobený parazity a podobně, je samozřejmě zapotřebí léčba medikamentózní, kterou musí naordinovat lékař. U průjmů vzniklých konzumací nevhodného jídla se první den doporučují neslazené nebo mírně přislazené čaje a suchary. Od druhého dne můžete přidat kuřecí nebo hovězí vývar zahuštěný rýží, dětské piškoty, banány, které představují zdroj draslíku a jablka. Postupně malé porce těchto potravin můžete po 48 hodinách doplnit nemastnou bramborovou kaší nebo dušenou mrkví. Další dny se pomalu navracejte k obvyklé stravě s tím, že mléčné výrobky a mléko zařaďte do jídelníčku až jako poslední.

Proti průjmu také můžete vyzkoušet…

  • Čaj z mochny vzpřímené
    Trápí-li vás průjmy, ať už akutní či chronické, způsobené kvašením potravy při trávení ve střevech, vyzkoušejte čaj z mochny vzpřímené, která zklidňuje podrážděnou žaludeční sliznici, a její léčivé účinky jsou známé již po staletí. K přípravě jedné porce čaje vám postačí 2 lžičky mochny vzpřímené, kterou přelijte ¼ l studené vody, zahřejte do varu a nechte přibližně 4 minuty povařit. Nakonec sceďte. Jeden šálek neslazeného čaje je vhodné užívat vždy po jídle.
  • Uhelný prášek
    Proti průjmu je také velice účinný uhelný prášek zakoupený v lékárně. Podle potřeby rozpusťte 1 polévkovou lžíci ve vodě a tuto směs několikrát denně vypijte.