Jak zhubnout v těhotenství

Jak zhubnout v těhotenství

0 2611
Jak zhubnout v těhotenství
Jak zhubnout v těhotenství

Jste těhotná a váš lékař se nad vaší přibývající váhou každou poradnu pohoršuje? Nebo jste byla vždycky hubená a najednou přibíráte obrovskou rychlostí a necítíte se v novém těle dobře? Trápí vás otázka, jak zhubnout v těhotenství? Je hubnutí v těhotenství vůbec možné? Je žádoucí? Jak to s hubnutím u gravidních žen ve skutečnosti je?

Nehubnout, žít zdravě

V těhotenství není žádoucí, abyste zhubla několik kilogramů. Naopak byste měla zaznamenávat odpovídající váhový přírůstek. Udává se, že by těhotná žena měla za celou dobu gravidity přibrat v průměru zhruba 10 – 12 kg. Některé přiberou 8 kg, jiné 15 kg, další dokonce 20 kg. Vyšší váhový přírůstek může být způsoben nadměrným zadržováním vody v těle. Důležité je tedy absolvovat pravidelné prohlídky u lékaře, který se jednotlivými váhovými přírůstky bude vždy zabývat.

A právě ani sám lékař vám nedoporučí, abyste v těhotenství zhubla, maximálně vás pobídne k tomu, abyste si váhu trochu více hlídala a zamezila příliš vysokému váhovému přírůstku v budoucnu. Budete-li jíst zdravě, nebudete se přejídat, určitě se vám to podaří. Výjimky pak vždy patří do péče lékaře, gynekologa, případně specialisty na danou problematiku.

Zdravá strava a zdravý životní styl

Se zdravou stranou jde ruku v ruce i celkově zdravý životní styl. Pokud nemáte v těhotenství žádné výrazné zdravotní komplikace, určitě se co nejvíce hýbejte, choďte na procházky, vyrážejte za kulturou, na výlety, bavte se s přáteli. Pokud ráda plavete, můžete i nadále. Některé ženy do vyššího stupně těhotenství také cvičí ve fitness centru, běhají nebo provozují jiné sporty, na které byly zvyklé již před otěhotněním. Pokud se jedná o některou z náročnějších sportovních aktivit, je vždy na místě poradit se se svým ošetřujícím lékařem.

Cvičí i sportem nedotčené

Ty z vás, které nikdy nesportovaly, by určitě neměly s nějakým intenzivnějším sportem v těhotenství začínat. Avšak existuje celá řada sportovních aktivit určených právě pro těhotné ženy, které jsou bezpečné samozřejmě i pro ty, co nikdy předtím necvičily. Vyzkoušet tak můžete cvičení pro těhotné, těhotenské plavání, gravid jógu, pilates pro těhotné a mnoho dalšího.

Zrovna takové cvičení pilates pro těhotné je vhodné hned z několika důvodů. Žena během tréninku posílí a protáhne všechny svalové skupiny, posílí také zádové svalstvo, což preventivně působí proti křížovým bolestem, které by mohly vzniknout v důsledku zvětšujícího se bříška. Cvičení má pozitivní vliv na stav svalů pánevního dna při i po porodu. Pohyby při pilates pro těhotné jsou vždy kontrolované, nedochází k žádným prudkým švihům, které by mohly způsobit nějaké vazivové či šlachové poškození. V neposlední řadě také pilates upravuje dýchání těhotných a pomáhá jim celkově cítit se lépe a lehčeji.

5x denně i častěji

Dalším pravidlem je jíst 5x i vícekrát denně. Důležité je přijímat menší porce složené z kvalitních a zdravých surovin. Těhotná žena by měla mít dostatek ovoce, zeleniny, bílkovin i přiměřené množství sacharidů. Vhodné je konzumovat ve větším množství ryby. Den by měl začínat bohatou snídaní a končit lehkou večeří, nikoli tedy obráceně.

Nejíme za dva

Těhotné častokrát slýchávají, že mají jíst za dva, ať si tedy klidně dopřejí vše, na co mají chuť, nejlépe pak ve dvojnásobném množství, než by snědly obvykle. Toto je však velký omyl. Těhotná by měla jíst stále stejně, pouze se zaměřit na příjem kvalitních a zdravých pokrmů a potravin.

Samozřejmě může mít v důsledku svého stavu různé chutě, které nejdou vždy ukočírovat. Těhotenství rozhodně není období odpírání si všeho, co je jakýmkoli způsobem nevhodné či nezdravé. Není to nemoc. Avšak jídelníček je potřeba volit s rozumem, nevhodné potraviny konzumovat jen v omezeném množství a celkově se stravovat tak, abychom ze sebe měly dobrý pocit.

Správně tedy otázka nezní „Jak zhubnout v těhotenství?“, ale „Jak v těhotenství příliš mnoho nepřibrat?“ Odpovědí na druhou otázkou je pak především zdravý životní styl a promyšlený, vyvážený jídelníček.