Monthly Archives: Listopad 2015

3 30267
Goji na hubnutí: recenze
Goji na hubnutí: recenze

Znáte goju/goji? Že ne? Rozhodli jsme se ji pro vás otestovat!

Možná jste spíše slyšeli o kustovnici čínské, což je jen jiný název ovoce jménem „goji“ (lze číst také jako „godži“). Jedná se o jeden ze zázraků TCM, tedy tradiční čínské medicíny. Ovšem dnes již je k dostání i v běžných obchodech v Čechách, nejčastěji pak v prodejnách se zdravou výživou. Goji však můžete koupit i v některých supermarketech.

Proč je goji takový zázrak? Stojí vůbec za vyzkoušení?

Jedná se o potravinu, která obsahuje velké množství antioxidantů, minerálních látek a vitamínů. Dokáže výrazně omladit a má obrovské účinky na lidské zdraví a organismus celkově.

Kustovnice čínská dokáže velmi výrazným způsobem podpořit imunitu, povzbuzuje činnost jater a ledvin, dovede snížit vysoký krevní tlak a bývá obrovskou pomocí pro astmatiky a další osoby s respiračním či plicním onemocněním. Někteří její konzumenti pak dodávají, že kustovnici konzumují především pro její afrodiziakální účinky.

Goji má výborné výsledky při prevenci před nejrůznějšími očními chorobami, dokáže zklidnit unavený zrak. Dále působí také při potížích s prostatou, navíc má protizánětlivé účinky. Kustovnici si pochvalují také lidé, kteří onemocněli lupénkou, ale i další, kteří mají například kožní alergii. V neposlední řadě je třeba zmínit, že kustovnice dokáže znatelně prodloužit život a udržet člověka v dobré psychické kondici.

Co se složení týče, obsahuje goji více jak 10 minerálů a více jak 20 stopových prvků, navíc také pomalu 20 aminokyselin a 6 různých vitamínů. K jejímu pozitivnímu složení se řadí také obsah nenasycených mastných kyselin a tzv. karotenoidů, tedy významných antioxidantů.

Goji a hubnutí – diskuze

Na internetu najdete mnoho diskuzí o goji a hubnutí. Jak to s kustovnicí čínskou a redukcí váhy vlastně ve skutečnosti je?

Pravdou je, že kustovnice čínská je skutečně velkým pomocníkem u téměř každé redukční diety. Podporuje totiž očistu organismu, tedy detoxikaci. Zbavuje tělo škodlivých látek, čímž podporuje správné fungování metabolismu. Určitě je také třeba zmínit, že goji má velmi nízký glykemický index, proto zpomaluje příjem a využívání cukrů. Díky konzumaci kustovnice čínské tak netrpíte nadměrným pocitem hladu, delší dobu máte pocit sytosti. Naopak, pokud byste konzumovali potraviny s vysokým glykemickým indexem, měli byste příliš brzy hlad a nutilo by vás to přijímat další a další jídlo.

Goji dodává energii, zvyšuje vitalitu, po jejím zařazení do jídelníčku máte pocit, že zvládnete vše, i těžkou a třeba také příliš jednostrannou redukční dietu. Proto je toto ovoce tak oblíbené u mnoha hubnoucích. O tom se ostatně přesvědčíte i ve většině internetových diskuzí.

Jak jíst Goji?

Goji se konzumuje často sušené. Usušené pak vypadá jako něco mezi borůvkami a šípky. Ovoce je sladké, výrazně aromatické, pro někoho je možná aromatické až příliš, proto ne každému zachutná hned napoprvé. Ke kustovnici čínské můžete přistupovat podobně jako k šípku. Stačí sušené goji spařit a udělat si čaj. Dobré je také goji přidat všude tam, kam byste jinak přidali rozinky nebo brusinky. Někdo nedá dopustit na goji s ovesnými vločkami zamíchanými do jogurtu. Fantazii se rozhodně ani v tomto směru meze nekladou.

Goji je v poslední době velmi populární a čím dál tím více přestává být pouze doménou zastánců a zastánkyň zdravé výživy a zdravého životního stylu. A je to dobře. Takoví Číňané si život bez goji vůbec neumí představit a kustovnice je pro ně klasickým druhem ovoce jako třeba pro nás jablko. Plody můžeme sušit, nebo je jíst čerstvé. Dají se přidávat do nejrůznějších pokrmů, nebo také jíst jen tak. Čaj z nich vyrobený je rovněž vynikající. Pokud jste goji ještě nezkoušeli, rozhodně stojí za to!

0 2666
Jak zhubnout v těhotenství
Jak zhubnout v těhotenství

Jste těhotná a váš lékař se nad vaší přibývající váhou každou poradnu pohoršuje? Nebo jste byla vždycky hubená a najednou přibíráte obrovskou rychlostí a necítíte se v novém těle dobře? Trápí vás otázka, jak zhubnout v těhotenství? Je hubnutí v těhotenství vůbec možné? Je žádoucí? Jak to s hubnutím u gravidních žen ve skutečnosti je?

Nehubnout, žít zdravě

V těhotenství není žádoucí, abyste zhubla několik kilogramů. Naopak byste měla zaznamenávat odpovídající váhový přírůstek. Udává se, že by těhotná žena měla za celou dobu gravidity přibrat v průměru zhruba 10 – 12 kg. Některé přiberou 8 kg, jiné 15 kg, další dokonce 20 kg. Vyšší váhový přírůstek může být způsoben nadměrným zadržováním vody v těle. Důležité je tedy absolvovat pravidelné prohlídky u lékaře, který se jednotlivými váhovými přírůstky bude vždy zabývat.

A právě ani sám lékař vám nedoporučí, abyste v těhotenství zhubla, maximálně vás pobídne k tomu, abyste si váhu trochu více hlídala a zamezila příliš vysokému váhovému přírůstku v budoucnu. Budete-li jíst zdravě, nebudete se přejídat, určitě se vám to podaří. Výjimky pak vždy patří do péče lékaře, gynekologa, případně specialisty na danou problematiku.

Zdravá strava a zdravý životní styl

Se zdravou stranou jde ruku v ruce i celkově zdravý životní styl. Pokud nemáte v těhotenství žádné výrazné zdravotní komplikace, určitě se co nejvíce hýbejte, choďte na procházky, vyrážejte za kulturou, na výlety, bavte se s přáteli. Pokud ráda plavete, můžete i nadále. Některé ženy do vyššího stupně těhotenství také cvičí ve fitness centru, běhají nebo provozují jiné sporty, na které byly zvyklé již před otěhotněním. Pokud se jedná o některou z náročnějších sportovních aktivit, je vždy na místě poradit se se svým ošetřujícím lékařem.

Cvičí i sportem nedotčené

Ty z vás, které nikdy nesportovaly, by určitě neměly s nějakým intenzivnějším sportem v těhotenství začínat. Avšak existuje celá řada sportovních aktivit určených právě pro těhotné ženy, které jsou bezpečné samozřejmě i pro ty, co nikdy předtím necvičily. Vyzkoušet tak můžete cvičení pro těhotné, těhotenské plavání, gravid jógu, pilates pro těhotné a mnoho dalšího.

Zrovna takové cvičení pilates pro těhotné je vhodné hned z několika důvodů. Žena během tréninku posílí a protáhne všechny svalové skupiny, posílí také zádové svalstvo, což preventivně působí proti křížovým bolestem, které by mohly vzniknout v důsledku zvětšujícího se bříška. Cvičení má pozitivní vliv na stav svalů pánevního dna při i po porodu. Pohyby při pilates pro těhotné jsou vždy kontrolované, nedochází k žádným prudkým švihům, které by mohly způsobit nějaké vazivové či šlachové poškození. V neposlední řadě také pilates upravuje dýchání těhotných a pomáhá jim celkově cítit se lépe a lehčeji.

5x denně i častěji

Dalším pravidlem je jíst 5x i vícekrát denně. Důležité je přijímat menší porce složené z kvalitních a zdravých surovin. Těhotná žena by měla mít dostatek ovoce, zeleniny, bílkovin i přiměřené množství sacharidů. Vhodné je konzumovat ve větším množství ryby. Den by měl začínat bohatou snídaní a končit lehkou večeří, nikoli tedy obráceně.

Nejíme za dva

Těhotné častokrát slýchávají, že mají jíst za dva, ať si tedy klidně dopřejí vše, na co mají chuť, nejlépe pak ve dvojnásobném množství, než by snědly obvykle. Toto je však velký omyl. Těhotná by měla jíst stále stejně, pouze se zaměřit na příjem kvalitních a zdravých pokrmů a potravin.

Samozřejmě může mít v důsledku svého stavu různé chutě, které nejdou vždy ukočírovat. Těhotenství rozhodně není období odpírání si všeho, co je jakýmkoli způsobem nevhodné či nezdravé. Není to nemoc. Avšak jídelníček je potřeba volit s rozumem, nevhodné potraviny konzumovat jen v omezeném množství a celkově se stravovat tak, abychom ze sebe měly dobrý pocit.

Správně tedy otázka nezní „Jak zhubnout v těhotenství?“, ale „Jak v těhotenství příliš mnoho nepřibrat?“ Odpovědí na druhou otázkou je pak především zdravý životní styl a promyšlený, vyvážený jídelníček.