Monthly Archives: Srpen 2015

0 5566
Snadné hubnutí s chia semínky
Snadné hubnutí s chia semínky

Chia semínka poslední dobou získávají na čím dál větší popularitě. Proč tomu tak je, pro koho a proč jsou vlastně vhodná, jak s nimi naložit a co z nich získat se dozvíte v nadcházejícím článku.

Chia semínka – neobyčejné zobání

V dnešní době se na světě vyskytuje na 900 druhů různých šalvějí. Článek má být o chia semínkách, tak proč najednou šalvěj? Vysvětlení je jednoduché – chia je označení pro šalvěj hispánskou. U nás je známá především šalvěj divotvorná, která se však kvůli psychotropním účinkům nesmí pěstovat, a pak šalvěj lékařská. V současnosti však asi nejznámější bude právě šalvěj hispánská, nebo-li chia.

Chia semínka představují tzv. superpotravinu. Obsahují totiž neobyčejně velké množství nejrůznějších cenných látek, mezi které patří např.:

  • Omega-3 mastné kyseliny, omega-6 mastné kyseliny
  • Vláknina (více než 10 % doporučené denní dávky v malé odměrce semínek)
  • Proteiny (lehce stravitelné)
  • Vitamíny a minerály (vápník, hořčík, zinek, železo, fosfor…)
  • Aminokyseliny a mnohé další

Dávná historie chia semínek

„Chia“ znamená v jazyce Mayů „sílu“. Staří Aztékové semínka využívali ke zvýšení vlastní odolnosti a síly, semínka jim pomáhala překonávat velké vzdálenosti, Aztékové si jimi doplňovali energii. Zhruba 900 let před naším letopočtem pak vzrostla hodnota chia semínek natolik, že se jimi začalo v Mexiku dokonce i platit.

Léčivá síla chia

Semínka se využívají také v léčitelství. Dají se použít k detoxikaci organismu, navíc dokážou tlumit zánět, zlepšit stav srdce i stabilizovat hladinu cukru v krvi.

Semínka a běžci

Velký význam pak mají semínka i pro běžce. Dokonce vznikl fenomén tzv. chia běžců, tedy běžců, kteří byli schopni za pomoci zvýšené konzumace chia semínek překonávat obrovské vzdálenosti, a přitom netrpěli únavou ani dehydratací.

Pro koho?

Chia semínka však nejsou určena pouze aktivním sportovcům. Jsou doporučována vegetariánům, diabetikům i lidem, kteří drží dietu. Jsou důležitou součástí stravy lidí alergických na lepek i těch, kteří čelí nadměrnému stresu. Jsou vhodné pro malé děti i pro kojící ženy, ale také pro starší lidi, kterým zas pomohou v prevenci proti osteoporóze.

Snadné hubnutí s chia semínky

Nyní se vracíme k samotnému úvodu našeho článku. Jak již napovídají informace uvedené výše, chia semínka mají velký vliv na nejrůznější aspekty lidského zdraví a velmi vhodná jsou také pro lidi, kteří chtějí zhubnout. Hubnutí s chia semínky je skutečně snadnější, protože jejich konzumace dodává tělu potřebnou energii a člověk se cítí delší dobu zasycen. Daří se mu tak mnohem snáze dodržovat předepsaný dietní režim.

100 g chia semínek obsahuje:

  • 20,7 g bílkovin
  • 32, 8 g tuku
  • 41,8 g sacharidů (z toho 41,2 g vlákniny)
  • 714 mg vápníku
  • 16,4 mg železa a mnohé další látky.

Denně je doporučováno užívat 2 lžičky (u dospělého jedince). Díky hydrofilním vlastnostem semínek (navážou na sebe velké množství vody, až 12x zvětší svůj objem a vytvoří lehce stravitelný gel) je tělo dostatečně hydratované a připravené zvládnout i zvýšenou fyzickou zátěž.

V rámci dietního jídelníčku je vhodné chia semínka užívat např. v jogurtu, v salátech, při pečení domácího celozrnného chleba či koláčů. Fantazii se samozřejmě meze nekladou, semínky je možné i zahušťovat omáčky.

Jestliže tedy držíte dietu, chia semínka určitě vyzkoušejte. Díky nim naberete potřebnou sílu a zvládnete i těžší dny vašeho dietního režimu. Navíc po pokrmech, které chia semínka obsahují, nebudete mít tak brzy hlad. Kromě toho, že uděláte něco pro svou linii, jejich konzumací zároveň podpoříte své tělo i po zdravotní stránce.

Tuto superpotravinu koupíte v lékárně, v prodejnách se zdravou výživou, ale také v některých supermarketech.

0 2603
Breussova dieta - zachraňuje životy nebo ne?
Breussova dieta - zachraňuje životy nebo ne?

Slyšeli jste již o tzv. Breussově dietě? Ti, kteří se snaží zhubnout, pravděpodobně ne, ale ti, kteří mají zkušenost, ať už vlastní či zprostředkovanou, s nějakým nádorovým onemocněním, možná už měli tu čest. V čem tedy tato dieta spočívá a jak může pomoci?

Dieta Rudolfa Breusse

Breussova dieta je pojmenovaná po Rudolfu Breussovi, léčiteli (a elektrikáři) z Rakouska, který tuto dietu vyvinul. Dietní režim se zařazuje mezi jednu z metod alternativní medicíny a jejím cílem je vyléčení nádorového onemocnění. Pomocí diety se snažíte nádor tzv. vyhladovět. Dieta vychází z představy, že každý nádor je vyživován naší pevnou stravou, proto je potřeba tuto stravu eliminovat a zaměnit za tekutou.

Dieta trvá 42 dní a vysadíte při ní veškerou tuhou stravu. Pijete pouze speciální zeleninovou šťávu a čaje z bylinek.

Zeleninová šťáva pak obsahuje:

  • Červenou řepu,
  • mrkev,
  • celer,
  • černou ředkev
  • a brambory.

Můžete vypít pouze 125 – 500 ml šťávy denně. Šťáva se připravuje ze syrových ingrediencí. V malém množství je možné navíc popíjet bylinkové čaje (např. šalvějový, čaj s třezalkou, mátou a meduňkou, urologický). V rámci diety je pevně stanoveno i pořadí, v jakém jednotlivé bylinkové čaje upíjíte.

Breussova dieta – zkušenosti těch, kteří ji drželi

Ti, kteří se rozhodli pro tento způsob léčby, museli čelit odmítnutí od mnohých lékařů, kteří Breussovu dietu neuznávají.

Lékaři a biologové se většinou domnívají, že nádor v žádném případě pozitivně nereaguje na takovouto změnu ve stravě, respektive pokud dojde k omezení výživy a ke snížení přísunu glukózy a aminokyselin, k čemuž v rámci Breussovy diety dochází, bude v těle živen především daný nádor.

Dochází pak k tomu, že nádor se dál živí tak, jak potřebuje, ale zdravé buňky vlivem signálů od organismu, že nemá dostatek potřebných živin, svou spotřebu automaticky omezí.

Takovou hladovkou pak bude mnohem více poškozená tkáň zdravá než ta nemocná. Nehledě na to, že takto oslabený jedinec pak nebude schopen snášet různé léčebné úkony, terapie a procedury, které by mohly jinak vést k významnému zlepšení jeho stavu.

Existují však léčitelé, kteří mají s Breussovou metodou výborné zkušenosti a svým pacientům ji stále doporučují. Breuss navíc svoji dietu pokládal za účinnou nejen v boji proti rakovině, ale také proti dalším chorobám – např. leukémii, tuberkulóze, artritidě, benigním nádorům apod. Dokonce byl toho názoru, že léčba pomocí jeho diety je aplikovatelná i na zdravé lidi, protože má dobrý vliv na posílení imunity a celkovou očistu organismu. Breuss tvrdil, že díky jeho metodě za svou kariéru vyléčil na 1 800 pacientů.

Breussova dieta je nastavena tak, aby docházelo k posílení organismu, k jeho aktivitě a povzbuzení k boji proti nádoru. Kritici diety však poukazují na fakt, že vlivem držení této diety se může naopak organismus velmi vyčerpat a nemusí pak mít dostatečnou sílu potřebnou pro nejrůznější terapie v rámci onkologické léčby.

Pozitivní zkušenost s Breussovou dietou má např. léčitelka Marcela Chadžijská, která celých 42 dní na zeleninové šťávě a bylinkových čajích vydržela. Dobré výsledky také měli s touto léčbou v plicním sanatoriu v Žamberku. Většině pacientům se po radikální dietě – hladovce zlepšil stav natolik, že mohli odejít domů. Bohužel se pak do léčebny zase vraceli, protože nebyli schopni dodržovat následnou šetřící dietu.

Někteří stoupenci této diety ji pak doporučují jako prevenci před vznikem rakoviny i k zavedení coby pravidelné detoxikační kúry vždy na jaře. Potom se ale nedrží celých 42 dní, ale jen po dobu potřebnou.

Touto dietou samozřejmě také zhubnete, avšak jakmile se navrátíte k původnímu režimu, můžete očekávat poměrně výrazný jo-jo efekt, tedy opětovný nárůst na váze.