Monthly Archives: Únor 2015

0 1448
Obezita u dětí
Obezita u dětí

Obezita u dětí je velmi závažný problém. Navíc k ní musíme přistupovat velmi opatrně a zcela jinak, než u dospělého člověka. Co vlastně obezitu u dětí způsobuje, jak jí předcházet a jak ji nakonec řešit?

Co způsobuje obezitu u dětí?

Na rozdíl od dospělých je možné důvod dětské obezity poměrně snadno pojmenovat – je to životní styl celé rodiny. To, jak se skloubí genetické aspekty a především životní styl rodiny, se na dítěti totiž velmi brzy projeví.

Důležité je se podívat na to, co dítě jí a zda má dostatek pohybu. Nejoblíbenějším jídlem u dětí bývá pizza. Zelenina a ovoce už rozhodně na přední příčky oblíbenosti u dětí nepatří. Za toto také může prostředí, ve kterém dítě vyrůstá. Dobré je vařit od začátku zdravě, jídla připravovat doma, nestravovat se s rodinou denně po restauracích a fastfoodech. Vhodné je děti brzy do samotné přípravy zdravých jídel zapojit. Důležité je vařit tak, aby bylo jídlo zdravé, ale aby také všem stráníkům opravdu chutnalo.

Dalším problémem je počet denních jídel. Některé děti nesnídají, nesvačí. Na toto je potřeba dávat pozor. Rozhodně nevynechávajte snídani, snažte se snídat společně, v klidu a vydatně, přitom ale zdravě. Na dopolední svačinu se hodí ovoce, bílý jogurt, nebo třeba zelenina na kousky, celozrnné pečivo a sýr. Nejhorší je dát dětem do školy peníze, aby si svačinu koupily samy.

Další nutností je zdravý pohyb. Děti sice sport obecně baví, ale často se mu příliš nevěnují, protože k tomu nejsou rodinou vedeny či nikým podporovány. Zkuste společně nasednout na kola, zajít do bazénu, v zimě na lyže či běžky nebo na bruslení. Podnikejte společné procházky. Buďte aktivní. Nenechte děti, aby vysedávaly několik hodin denně u počítače.

Velmi závažným problémem pak je, pokud samo dítě chce nebo se snaží držet dietu. Dítěti je nutné vysvětlit, že dietou si nepomůže, že je potřeba změnit stravovací návyky celkově, komplexně, tedy s celou rodinou, že je nutné se jednoduše stravovat zdravě a žít aktivně, sportovat.

Jak předcházet obezitě u dětí?

Z předchozích řádků je tedy zřejmé, jak je možné obezitě u dětí předcházet. Důležité je začít již u rodičů. U dětí pak začít hned od útlého věku. Zapojovat je do stravovacího procesu, ukázat jim, že zdravá strava může být nejen tělu a zdraví prospěšná, ale také velmi chutná. Naučit sebe a své děti jíst tak, abyste do sebe dostali vše podstatné, a přitom měli ze svého stravování radost.

Každý asi ví, jak by měla zdravá strava vypadat, že by měla být pestrá, složená z kvalitních surovin, že by se mělo snídat, svačit, obědvat, svačit a večeřet. Že by měl jídelníček obsahovat co nejvíce porcí zeleniny, že bychom neměli konzumovat bílé pečivo a sladká, tučná a smažená jídla. Pokud si rodič sám není jist tím, jak by mělo správné (a chutné) stravování vypadat, bude dobré, pokud se podívá třeba do některé z knih od dr. Petra Fořta, případně pokud se svěří do péče některého z výživových poradců.

Avšak zdravá strava není všechno. Je potřeba vést dítě k pohybu už od nejútlejšího věku. Pokud vy sami žádnému sportu neholdujete, nevadí. Důležité je prostě žít aktivně a vést k tomu u děti. Hodně chodit na procházky, v létě na plovárnu, v zimě do bazénu, na lyže, na brusle, přes rok se čas od času projet společně na kole, zahrát si s dětmi s míčem… Je tolik možností, které nemusí být zrovna nazývané sportem, ale při kterých se společně pobavíte i uvolníte, a ještě navíc uděláte něco pro své zdraví a fyzickou kondici.

Obezita u dětí a BMI – jak je na tom vaše dítě?

Hodnoty tzv. body mass indexu jsou u dětí jiné než u dospělých. Nelze tedy k BMI svého dítěte přistupovat stejně jako k BMI rodiče. Důvodem je prudký růst dětí do 18 let.

U hodnocení váhy dětí se používají tzv. percentilové tabulky, ve kterých na základě poměru výšky a váhy s přihlédnutím k věku zjistíte, jak na tom vaše dítě je. Percentilové grafy sledují vývoj dítěte od narození. Zadáváním hodnot od narození tak získáme výborný přehled o tom, jak to s naším dítětem vypadá v průběhu času. Jednoduše zde zjistíte, jestli trpí nadváhou, nebo naopak podvýživou. Zvlášť se používají tabulky pro chlapce a zvlášť pro dívky.

Jestliže se hodnota v percentilovém grafu nachází mezi čísly 25 a 85, není potřeba se obávat. Znamená to, že vaše dítě je na tom s hmotností podobně jako 25 až 85 procent jeho vrstevníků. Pokud se však hodnota tomuto rozpětí vymyká, je už skutečně potřeba jídelníček rodiny změnit a celkově na životním stylu zapracovat, nejlépe pak pod dohledem lékaře či výživového poradce.

2 5968
Únava a ospalost během dne
Únava a ospalost během dne

Únavu a ospalost známe všichni. Ten pocit, kdy si připadáme úplně bez energie, nic nás nebaví a chtěli bychom jen spát, přepadne čas od času každého z nás. Nemusí se nutně jednat o psychické onemocnění, může to být reakce na stres, životní styl a prostředí, ve kterém žijeme.

Únava a pocit „bez energie“ – jaké jsou nejčastější příčiny a jak se únavě bránit?

Počasí

Venku je pošmourno, slunce jste neviděli už několik dnů, prší, mrholí a celkově byste při pohledu z okna raději ven ani nevylézali. Právě to, jak je venku, nás může silně ovlivnit.

Jestliže je už nějakou dobu špatné počasí a vy se necítíte dobře, cítíte stálou únavu a veškerá energie vás opustila, zkuste proti tomu vědomě bojovat. Když už to nezáří venku, zkuste rozzářit váš byt či dům. Kupte, a nebo ještě lépe – vyrobte si nějaké pěkné nové doplňky a dekorace. Nebojte se koupit barvy a namalovat něco na zeď či na plátno. Postačí i kus obyčejného papíru.

Doneste si domů nějakou hezkou květinu. Pohled na ni vás vždy trochu rozveselí. Povlékněte si čistě postel a vlezte si do ní se zajímavou knihou. Uvařte si něco dobrého – výborné je přidat skořici, zázvor nebo třeba koření garam masala. Zkuste se radovat z maličkostí. Nebojte se radovat a dopřávat si malé odměny, v takových chvílích vám špatné počasí nebude vadit ani trochu.

Vzepřete se počasí, dobře se oblečte a vyražte ven. Nevadí, že trochu prší, máte přece deštník nebo nepromokavou bundu. Jste-li doma bez energie, zkuste svou únavu porazit venku! Stačí se jen vhodně vybavit a nic vás neporazí. Zjistíte, že i procházka v dešti má své kouzlo. Myslete pozitivně.

Prostředí bez energie

Někdy se stává, že se ocitneme v prostředí, které nás příliš nenaplňuje. V nepříliš podnětném prostředí se pak můžeme cítit unaveni a bez nálady. Potom je potřeba s tím něco udělat. Pokud to tak cítíte, přestěhujte se. Energie se vám rázem vrátí. Někdy však stačí jen doladit prostředí, ve kterém žijeme, k obrazu svému, jak již bylo naznačeno výše. Obklopte se také přáteli. Nezapomínejte na ně a zvěte je na návštěvy, dbejte na pravidelná přátelská setkání. Zkuste prostředí kolem sebe přetvořit tak, aby bylo skutečně takové, v jakém chcete žít.

Celková únava organismu a stres

Velmi častou příčinou únavy bývá stres a hektický životní styl. Chvíli si myslíme, že všechno zvládáme, ale najednou nastane období, kdy se cítíme úplně bez energie, nic nás nebaví a jsme velmi unaveni. Tento stav značí jediné – je potřeba zvolnit tempo!

Stres se často podepisuje i na celkové únavě organismu. Připadáme si slabí, malátní, trpíme nejrůznějšími neduhy či nemocemi. Spousta nemocí má svůj psychosomatický základ. Jestliže nás postihne třeba nenadálá angína či viróza, je dobré se zamyslet i nad tím, jestli tento stav neodráží i psychickou stránku věci. Velmi často tomu tak skutečně bývá. Jakmile se pak dostaneme do postele, pár dnů vypneme a vypořádáme se s nemocí, bude nám lépe nejen fyzicky, ale i psychicky. Únava pozvolna zmizí a energie se zase vrátí.

Celkovou únavu organismu je vždy vhodné řešit s odborníkem. Může být výsledkem již zmiňovaného stresu, případně důsledkem nemoci nebo také může být způsobena nevhodným životním stylem a nezdravou životosprávou.

Vitamíny proti únavě

Jestliže se cítíme unaveni a ospalí, je dobré se zamyslet i nad současnou životosprávou. Jíme dostatek zeleniny, ovoce, potravin bohatých na vitamíny a další zdraví prospěšné látky? Nejsme zavaleni obrovským přísunem bílé mouky? Pijeme dostatečně vodu a další zdravé nealkoholické nápoje?

Pravdou je, že strava hraje v tom, jak se cítíme, obrovskou roli. Důležité je také správný přísun vitamínů. Zkuste zvýšit přísun vitamínu C a vitamínu D. Přínosná jsou také probiotika, která pracují ve střevech, snižují riziko rakoviny tlustého střeva, snižují hladinu cholesterolu a celkově na náš organismus pozitivně působí. Na trhu je k dostání celá řada vitamínových preparátů s minerály. Nechcete-li polykat tablety, zvyšte podíl ovoce a zeleniny ve stravě, nejlépe až na 500 gramů denně. Zaměřte se především na zeleninu, tu si můžete rozdělit do pěti malých porcí – ke každému svému dennímu jídlu tedy přidáte i porci zeleniny. Uvidíte, že se brzy budete cítit lépe, a navíc to pocítíte i na své hmotnosti a zdravotním stavu.