Monthly Archives: Leden 2015

0 3391
Lupénka – příznaky a léčba
Lupénka – příznaky a léčba

Lupénkou trpí spousta lidí. Jedná se o nemoc, která sice člověka přímo neohrožuje na životě, ale která mu ten život dokáže patřičně znepříjemnit. Jak se lupénka projevuje, kdo je k ní náchylnější a jak ji můžeme léčit? Existuje i nějaká prevence vzniku lupénky? Na to a na další otázky se podíváme v následujícím článku.

Jak vypadá lupénka

Jak lupénku poznáme? Lupénka, tj. psoriáza, je onemocnění kůže, které může být mnohdy velmi bolestivé. U tohoto onemocnění se střídají období klidu a období zvýšeného výskytu nemoci.

Jedná se o onemocnění kůže, které je chronické. Poznáme ho podle vzniku vyvýšených ploch na kůži, které jsou většinou pokryté bílými až stříbrnými šupinami.

Lupénka – příznaky

Lupénka se nejčastěji nachází ve vlasech, na loktech, na kolenou, případně v oblasti beder a hýždí. Obvykle jsou postižené i nehty, které dostávají žlutavý nádech, případně se v nich tvoří důlky. U některých pacientů se mohou objevit i otoky a bolesti kloubů. Lupénka ze začátku svědit nemusí, po čase začne, kůže praská, tvoří se puchýře a v těžkých případech se onemocnění mění ve velmi bolestivou záležitost.

Léčba lupénky pomocí potravinových doplňků

I pomocí běžně dostupných potravinových doplňků lze příznaky lupénky zmírnit. Je však zapotřebí přípravky užívat dlouhodobě, první účinky se objeví zhruba po 1 měsíci. Při lupénce je tak vhodné užívat:

  • Vitamín C – nejlépe 500 mg dvakrát denně
  • Vitamín E – zhruba 400 mg za den
  • Rybí tuk – dvakrát 1 000 mg denně
  • Selen – 100 mcg za den
  • Zinek – 30 mg denně
  • Ostropestřec mariánský – 150 g dvakrát denně

Samozřejmě je vždy potřeba přihlédnout k aktuálnímu zdravotnímu stavu. Pokud užíváte léky proti srážení krve, poraďte se o vhodnosti užívání rybího tuku a vitamínu E s lékařem. Jestliže po vyšších dávkách vitamínu C dojde ke vzniku průjmu, dávky snižte na takovou dávku, která vám bude vyhovovat.

Lupénka a její léčba u lékaře

Kdy jít s lupénkou k lékaři? Určitě je nutné lékaře navštívit, pokud zjistíte, že domácí léčba pomocí běžných potravinových doplňků či jiných přírodních přípravků nepomáhá. Určitě je nutný lékař také v případě, kdy se lupénka začne šířit na další a další místa, pokud je už hodně rozšířená a jestliže ji doprovází zvýšená únava, bolesti kloubů, případně zvýšená teplota. V takovém případě se rozhodně nevyplatí vyčkávat, naopak, jděte k lékaři co nejdříve. Nejrůznější potravinové doplňky také neužívejte bez porady s odborníkem, pokud máte kromě lupénky i další zdravotní potíže. Lékař už pak naordinuje léčbu podle aktuálního zdravotního stavu. Mezi preparáty první volby lékařů pak patří topické kortikosteroidy a keratoplastické prostředky, dále pak nejrůznější kosmetické přípravky, které zvlhčují a promašťují kůži.

Babské rady – lupénka a její léčba podle receptů našich babiček

Mezi nejčastější a nejvíce užívané babské rady u lupénky patří časté promazávání kůže a cílené koupele. Jako velmi výhodné se jeví koupele z konopí. Dají se i zakoupit nejrůznější konopné mastičky, které na lupénku také pozitivně působí. Hojně doporučovaná je i olivová koupel, při které se do připravené lázně přidává zhruba 1,5 – 2 dcl olivového oleje.

Důležité je při lupénce také obohatit jídelníček o nenasycené mastné kyseliny, zvýšit tedy podíl ryb ve stravě – jako výborný se jeví losos, makrela nebo sardinky. Stav lupénky se většinou zlepšuje i po užívání lněného semínka.

Ačkoli mezi výrazné příčiny vzniku lupénky patří genetické faktory, tedy dědičnost, a  dále pak autoimunita, velký význam na jejím vzniku má stres, konzumace alkoholu, kouření a také celkově špatná životospráva. V boji s lupénkou (a v prevenci proti jejímu rozšiřování) se tudíž jeví jako nejpodstatnější dodržování správného a zdravého životního stylu. Vznik a rozšiřování lupénky mohou podněcovat také některé léky a nejrůznější infekce. Na lupénku působí i klima a hormonální výkyvy.

Lupénka ve vlasech

Lupénka ve vlasech se projevuje stejně jako jinde na kůži, tedy vystouplými červenými plochami s bělavými až stříbřitými šupinkami, které mohou i hnisat. Na trhu je spousta přípravků, které mohou s lupénkou ve vlasech bojovat. Pokud vám jeden nezabere, vyzkoušejte jiný. Někomu sedne to, jinému zase ono. U kožních onemocnění se vyplatí zkoušet, avšak nejlépe pod dohledem odborníka.

Lupénka a prevence

Na příčiny vzniku lupénky se pohledy odborníků různí. Lupénka bývá považována za onemocnění dědičné, případně psychosomatické a jako důsledek zhoršené funkce autoimunitního systému. Nejčastěji se objevuje u lidí mezi 10. a 25. rokem, a pak mezi 35. a 60. rokem. Nemoc má tendence se objevovat a zase mizet. Mezi nejčastější preventivní doporučení patří snížení míry stresu a dodržování správné životosprávy. Lupénka je určitě běh na dlouhou trať, hned tak se jí nezbavíte, avšak pomocí babských rad, nejrůznějších podpůrných přípravků i léků je možné její projevy zmírnit.

 

0 13433
Jak zhubnout přes břicho
Jak zhubnout přes břicho

Trápí vás vypouklé břicho, ačkoli jste se zbytkem postavy celkem spokojeni? Máte pocit, že s tím musíte něco dělat? Najednou nedopnete kalhoty, které vám vždycky byly dobře? Pak je na čase se na břišní partie skutečně zaměřit.

Raději se však vyhněte „zaručeným“ dietám a receptům na rychlé hubnutí. Rychlé hubnutí má většinou za následek to, se sice velmi brzy nevzhledného a vypouklého břicha zbavíte, avšak jakmile najedete na své obvyklé stravování, břicho se opět zvětší. Zkuste tedy nedržet žádnou rychlou dietu, ale zaměřit se na vyvážený jídelníček a pravidelnou zdravou stravu.

Nezapomínejte ovšem ani na cvičení. Zhubnout přes břicho sice můžete jen pouhou změnou v jídelníčku, avšak „nové“ břicho nebude dostatečně zpevněné. Jestliže ke zdravému stravování přidáte i pravidelný pohyb, docílíte mnohem lepších výsledků.

Jak zhubnout přes břicho zdravou stravou

Hubnutí začíná v hlavě. Pokud nejste se svou postavou spokojeni, zkuste se kriticky podívat na svůj jídelníček. Co v něm chybí? Čeho je nadbytek? Jíte dostatek zeleniny? Pijete dostatečně? Jíte často a pravidelně? Má váš jídelníček charakter zdravé stravy? Potřebujete pomoci sestavením jídelníčku? 

Pokud chcete hubnout přes břicho, dodržujte ve stravování základní pravidla:

  1. Jezte pravidelně, nejlépe 5 – 6x denně.
  2. Snídejte. Najezte se vždy do 1 hodiny po probuzení.
  3. Svačte. A to dokonce dvakrát. Nezapomeňte na dopolední ani na odpolední svačinu.
  4. Večeřet můžete také dvakrát. Zapomeňte na to, že byste po 17. hodině už vůbec nic nejedli. Dopřejte si kvalitní a vhodně složenou zdravou večeři třeba kolem 18. hodiny, a pokud chodíte spát až někdy kolem půlnoci, dejte se do dvou hodin před spaním ještě večeři druhou, i když už samozřejmě mnohem lehčí (postačí trocha zeleniny a kousek sýra).
  5. Čtěte složení na potravinách a nekupujte polotovary. Snažte se svou stravou co nejvíce přiblížit přírodě.
  6. Ovoce ráno a zelenina večer. Ovoce a vše sladké jezte spíše ráno a dopoledne. Toto období se hodí i pro případné menší hříchy. Naopak odpoledne a večer již ovoce nahraďte zeleninou.
  7. Pět porcí zeleniny denně. Zeleniny bychom měli skutečně sníst co největší množství. Ne nadarmo bývá zelenina základem většiny diet. Zkuste si 0,5 kg zeleniny rozdělit do menších porcí a ty si přidávat ke každému dennímu jídlu.
  8. Jezte celozrnné pečivo. Opět raději ráno a dopoledne, večer se mu již můžete vyhnout, a nebo si dopřát jen kousek. Nezaměňujte však pečivo celozrnné za vícezrnné.
  9. Hubněte bez hladu! Důležité je nemít hlad a necítit se jako na dietě. Děláte to pro sebe, jídla si vybíráte sami, jezte tedy tak, abyste neměli hlad. Pokud hlad začnete pociťovat, zvyšte přísun bílkovin, přidejte více sýra, jogurtů, případně masa apod.
  10. Jezte zdravě. Vyzkoušejte potraviny, které jste dosud nejedli – výborný je kuskus, quinoa, červená čočka, špaldové kroupy, polenta a mnoho dalšího. Podívejte se do oddělení se zdravou výživou ve vašem supermarketu, nakupte a na internetu si vyhledejte, co můžete z které potraviny uvařit.

S dalšími pravidly i konkrétním složením vašeho jídelníčku vám může pomoci třeba výživový poradce nebo jiný odborník. Jestliže chcete vědět, jaké potraviny jsou vhodné zrovna pro vaši osobnost a pro váš typ postavy, kontaktujte odborníka, který se zabývá nutriční typologií.

Jak zhubnout přes břicho cvičením

Vedle dodržování správného a zdravého jídelníčku je také potřeba se zaměřit na cvičení. Důležité je se více hýbat. Nemusíte nutně chodit do posilovny, zkuste se poohlédnout po jiném sportu. Cviky na břicho můžete praktikovat i v pohodlí domova.

Pro postavu i pro to, abychom se cítili dobře, je však vhodné se hýbat všestranně. Můžete cvičit 100 sklapovaček na břicho denně, avšak nemusíte docílit takového výsledku, jakého byste dosáhnout chtěli. Břicho lze samozřejmě vytvarovat speciálním cvičením, se kterým vám poradí každý trenér ve fitness centru, avšak kromě tohoto cvičení je nutné hýbat i se zbytkem postavy. Výborné je třeba plavání. Jestliže vás baví běh, klidně běhejte dál. Cvičte tak, jak vás to nejvíce baví. A pokud cvičit vyloženě nechcete, choďte na procházky, buďte aktivní, nevyužívejte tolik MHD, jděte pěšky, a nebo nasedněte na kolo. Prospěje to nejen vaší postavě, ale i vašemu organismu a imunitnímu systému.

Nelze hubnout pouze přes břicho

Velmi rozšířeným mýtem je ten, že můžeme hubnout jen v určité partii těla. Na internetu pak najdete celou řadu diet zaměřených na hubnutí přes břicho, přes zadek či přes boky. Důležité je si uvědomit, že pokud hubneme v jedné části těla, hubneme a zpevňujeme i to ostatní.

Vypouklé a velké břicho však trápí mnoho lidí a bývá jedním z hlavních impulzů, které je donutí se sebou začít něco dělat. V oblasti břicha se také ukládá tzv. viscerální tuk, tedy tuk ukládající se mezi orgány, který skutečně ohrožuje zdraví člověka. Hubnout přes břicho se tedy rozhodně vyplatí, a to i za cenu, že možná zhubnete i v dalších partiích. Hlavně nedržte dietu! Stravujte se správně a zdravě, hřešte jen občas a hodně se hýbejte. Za celou naší redakci můžeme doporučit výživové poradenství, kde získáte odbornou diagnostiku a úpravu jídelníčku ZDARMA!

1 12627
Dna a její příznaky
Dna a její příznaky

Máte vy nebo někdo z vašich blízkých dnu? Nejen pro vás jsou určeny následující řádky. Jak se vlastně dna projevuje, jaké jsou příznaky a jak vypadá dieta při dně

Nemoc dna – podstata a příčina

Dna je zánětlivé kloubní onemocnění, které se projevuje zvýšenou hladiny kyseliny močové v krvi, tedy tzv. hyperurikémií. Kyselina močová se přetváří v drobné krystaly, které se hromadí ve tkáni, především v kloubech, kde způsobují zánět a bolest.

Ke vzniku kyseliny močové dochází při rozkládání potravin bohatých na tzv. puriny. Mezi takové potraviny, které se vyznačují vysokým obsahem purinů, patří zejména maso a vnitřnosti.

Dna může být daná genetickými faktory, může být také důsledkem některých užívaných léků a způsobovat ji může i nedostatečná činnost ledvin při vylučování kyseliny močové.

Dnou často trpí muži středního věku, zvláště pak ti, kteří mají ke vzniku dny genetické předpoklady. Dna ohrožuje i ženy v menopauze a pacienty s ledvinovým onemocněním. Dnou bývají zatížení i lidé obézní, s vysokým krevním tlakem, vysokou hladinou cholesterolu a s cukrovkou.

Dna a jídelníček

Ke vzniku dne tedy ve značné míře přispívá náš jídelníček. Bývá způsobena nevhodným životním stylem a špatnou životosprávou. Jestliže je náš jídelníček bohatý na alkohol a na potraviny obsahující velké množství purinů, může nás dna snadno postihnout. 

Nemoc dna a její příznaky

Jak se dna projevuje?

Hlavním příznakem dny je silná bolest kloubů, velmi často také palce u nohy. Dna se tedy nejčastěji týká kloubů, postihuje i kotníky, zápěstí nebo klouby prstů na ruce. Bolesti bývají velmi náhlé a nárazové, často se dostavují brzy ráno a postiženého budí ze spaní. Klouby postižené dnou jsou červené, velmi teplé a velmi citlivé na dotek. Kůže nad kloubem postiženým dnou se může nápadně lesknout, jedná se pak o tzv. zrcátkový fenomén.

Jestliže se dna řádně neléčí, může se kyselina močová ukládat do chrupavky a do tkání v oblasti kloubů a tvořit malé hrbolky a bouličky pod kůží, ze kterých se mohou časem vyvinout vředy. Ty se nejčastěji nachází v okolí ušních boltců a v oblasti kloubů – např. u palce u nohy nebo na loktech.

Dna – příznaky jako důsledek nadměrného stresu, jídla i alkoholu

Výše zmíněné příznaky dny se často objevují jako důsledek stresu, po úrazu nebo po konzumaci příliš velkého množství jídla a alkoholických nápojů.

Dieta při dně

Při dně je zapotřebí držet cílenou dietu. Dna vyžaduje takový jídelníček, při kterém se vyloučí potraviny s vysokým obsahem purinů, tedy ty, které mají za následek záchvaty u dny.

Při dně je potřeba vynechat:

  • Zvěřinu, vnitřnosti,
  • uzené maso, trvanlivé salámy,
  • makrely, sardinky, krevety,
  • kakao, čokoládu,
  • černý čaj, zrnkovou kávu,
  • luštěniny, chřest, houby, špenát,
  • kvasnice,
  • pivo a všechny další alkoholické nápoje.

V jídelníčku dochází k výraznému omezení masa. Maso se zařazuje při dietě pouze třikrát týdně, chybějící bílkoviny jsou nahrazovány zvýšeným množstvím mléčných výrobků.

Důležité je jíst v menších porcích, avšak pravidelně, a nepřejídat se. Pitný režim je potřeba zachovávat v dostatečné míře, nejlepší je dodržet 2 – 3 litry tekutin denně, přičemž nejvhodnější je obyčejná voda, případně ovocné a bylinkové čaje. Důležité je jídla nepřesolovat a koření užívat s mírou.

Při dně můžete zkusit například takovýto jídelníček:

Snídaně: žitný chléb, sýr typu žervé, rajče, šípkový čaj

Svačina: jablko, bílý jogurt, sklenice vody

Oběd: zeleninová polévka s pohankou – lámankou, ovocné knedlíky s tvarohem, ovocný čaj

Svačina: zeleninový salát, sklenice vody

Večeře: rýžový salát se zeleninou, 50 g kuřecího masa a parmezánem, šípkový čaj

U dny je zapotřebí dbát na zdravý životní styl, dostatečný pohyb a vhodnou skladbu jídelníčku. Mějte tedy na paměti, že dodržování pravidel správné životosprávy je základním kamenem celkové léčby.

Cholesterol
Cholesterol

Se zvýšeným cholesterolem se dnes potýká nejeden z nás. Jaké jsou vlastně ty správné hodnoty cholesterolu a jak vysoký cholesterol snížit? Nejen na to se podíváme v následujícím článku.

Hodnoty cholesterolu – kdy je to ještě normální a kdy už ne

Za normální se bere hladina cholesterolu v krvi do 5 mmol/l. Hodnota nad 5 nmol/l se bere jako zvýšená hladina cholesterolu, tzv. hypercholesterolémie. V případě hypercholesterolémie bývá často zvýšená také hladina dalších tuků v krvi, jedná se především o triglyceridy s hodnotou nad 2 mmol/l a LDL cholesterol s hodnotou nad 3 mmol/l.

Hodný a špatný cholesterol

Za „hodný“ cholesterol se považuje ten, který proudí z cév do jater a díky kterému se vytváří spousta důležitých látek. Jedná se o tzv. HDL cholesterol, jehož hladina v krvi by měla být nad 1mmol/l.

Za „špatný“ cholesterol je považován ten, který proudí z jater do cév. Tento cholesterol se snadno usadí v cévách a může způsobit jejich zúžení, tzv. aterosklerózu. Jedná se o LDL cholesterol.

Zvýšený cholesterol – jak se projevuje

Problémem je, že příznaky zvýšeného cholesterolu na sobě zpravidla nijak nepozorujeme. To, že s naším cholesterolem není něco v pořádku, se dozvíme až z rozboru krve.

Někdy se zvýšený cholesterol může projevit např. hrbolatou kůží na hýždích či nad klouby, případně plochými hrbolky na očních víčkách zevnitř. Někdy bývá projevem akutní zánět slinivky břišní.

Nejčastěji se na zvýšený cholesterol tedy přichází v rámci preventivních prohlídek nebo při předoperačním vyšetření.

Vysoký cholesterol a jeho příčiny

Vysoký cholesterol je nejčastěji dán geneticky. Zvýšení hladiny pak přispívá především prostředí vnější, tedy naše životospráva. K vysokému cholesterolu vede přejídání, obezita, nezdravý jídelníček a také to, že nejsme dostatečně fyzicky aktivní.

Sekundárně se může jednat o důsledek různých onemocnění, např. onemocnění štítné žlázy, jater, ledvin nebo třeba o cukrovku.

Zvýšenou hladinu cholesterolu mohou způsobit také některé léky, např. kortikoidy, a rovněž i nadměrné požívání alkoholu.

Jak snížit cholesterol

Po zjištění zvýšeného cholesterolu se doporučuje především úprava jídelníčku a zavedení pravidelné fyzické aktivity. Důležité je především omezit příjem tuků ve stravě.

Tuky mají tvořit zhruba 30 procent celkového příjmu energie za den. Vhodné jsou tuky mononenasycené, např. olivový olej. V menším množství (jen do 10 %) se pak mají přijímat tuky živočišné (tedy např. maso, máslo) a polynenasycené (různé další oleje a rybí tuk).

Důležité je omezit příjem alkoholu a soli. Naopak je vhodné zvýšit podíl vlákniny, tedy také zeleniny a luštěnin v jídelníčku. Jako prospěšné se jeví i přiměřené množství celozrnného pečiva.

Nutné je zařadit pravidelnou fyzickou aktivitu. Ideální je jakékoli aerobní cvičení, tedy např. běhání, plavání, kolo, aerobik apod., zařazené alespoň 2 – 3krát týdně po 30 minutách.

Velice vhodné je samozřejmě také přestat kouřit, jestliže tomuto zlozvyku holdujete.

Jestliže po 3 měsících až po půlroce od úpravy životosprávy nedojde ke snížení cholesterolu a dalších tuků v krvi, přidává se i léčba pomocí léků. Někdy je však nutné zařadit léky již na začátku. Záleží na tom, jak váš aktuální stav posoudí lékař. Vedle léků, tzv. hypolipidemik, se samozřejmě dál dodržuje zdravý životní styl.

Jak na snížení cholesterolu přírodní cestou

Existuje samozřejmě i celá řada přírodních prostředků, které pomáhají cholesterol snižovat. Jestliže se dáte na zdravou stravu, vyvážený jídelníček a pravidelnou fyzickou aktivitu, jste na dobré cestě se zvýšeným cholesterolem zatočit.

Vhodné je omezit nebo úplně vyloučit z jídelníčku vnitřnosti, máslo, sádlo, tučná masa, slaninu, nejrůznější uzeniny a masové konzervy, ale také smetanu, majonózu, tučné sýry a sladkosti. Cholesterol zvyšují i ořechy.

Naopak je žádoucí zařadit konzumaci libového masa (např. králičího, krůtího a ryb), bílých jogurtů a nízkotučných sýrů a zvýšit podíl zeleniny, čerstvého ovoce a luštěnin v našem jídelníčku.

Z přírodních prostředků pomáhá cholesterol snižovat:

  • klíčkový olej, vitamíny A, C, E,
  • česnek, petržel,
  • hlíva ústřičná,
  • artyčok,
  • omega-3-mastné kyseliny,
  • zelený ječmen
  • a mnohé další.

Jestliže se rozhodnete jít přírodní cestou, je z čeho vybírat, avšak vhodné je se nejprve poradit s odborníkem na přírodní léčbu.